Καλλιτέχνης, εφευρέτης, φιλόσοφος μία από τις μεγαλύτερες ιδιοφυίες που έζησαν ποτέ. Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Παρόλ’ αυτά οι ανακαλύψεις του αποτελούν σημείο τριβής και κριτικής μεταξύ των επιστημόνων μέχρι σήμερα. Στο βιβλίο του ‘1434: Η χρονιά που ένας υπέροχος κινέζικος στόλος απέπλευσε προς την Ιταλία και δημιούργησε την Αναγέννηση’ (William Morrow, 2008), ο βρετανός συγγραφέας Gavin Menzies ισχυρίζεται πως ο Ντα Βίντσι δανείστηκε τις ιδέες του από τους Κινέζους. Η θεωρία του Gavin Menzies, δεν συγκίνησε τους επιστημονικούς κύκλους. Εξάλλου η ιδιοφυία του Ντα Βίντσι δεν είναι πέραν πάσης κριτικής;
Ωστόσο, ο ολλανδός μαθηματικός Rinus Roelofs, ανακάλυψε ένα λάθος σε ένα από τα σχέδια του Ντα Βίντσι. Το λάθος του Ντα Βίντσι βρίσκεται στην απεικόνιση ενός πολυέδρου. Ένα στοιχείο που θα μας βοηθήσει μπορεί να βρεθεί στη προσωπογραφία του Luca Pacioli, ο οποίος ήταν μαθηματικός και σύγχρονος του Ντα Βίντσι. Το συγκεκριμένο πολύεδρο ονομάζεται ρομβικό-κυβικό-οκτάεδρο και απαρτίζεται από ένα πολύεδρο με ισόπλευρο τρίγωνο που περιστοιχίζεται από τετράγωνα. Ο Ντα Βίντσι σχεδίασε το συγκεκριμένο πολύεδρο στο βιβλίο του Pacioli . Το ερώτημα είναι που έγκειται το λάθος.
Όπως φαίνεται στην εικόνα η κόκκινη πυραμίδα έχει τριγωνική βάση. Ωστόσο, στο σχέδιο του Ντα Βίντσι η πυραμίδα στη βάση έχει 4 πλευρές ενώ θα έπρεπε να έχει 3. Παράλληλα, οι πυραμίδες που είναι προσαρμοσμένες πάνω της εμφανίζονται τριγωνικές ενώ θα έπρεπε να είναι τετραγωνικές.
Γίνεται εμφανές λοιπόν, πως το σχέδιο του Ντα Βίντσι είναι προβληματικό.
Ωστόσο, ας μη ξεχνάμε το γεγονός ότι ο Ντα Βίντσι ήταν ο πρώτος που σχεδίασε το συγκεκριμένο πολύεδρο. Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως ο Ντα Βίντσι δεν είχε κανένα πραγματικό μοντέλο το οποίο θα τον βοηθούσε στην σχεδίαση, παρά εκατοντάδες (λανθασμένες, πολλές φορές) απεικονίσεις του αντικειμένου και σίγουρα την απεικόνιση του πολυέδρου στο πίνακα. Παράλληλα, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το πολύεδρο που απεικονίζεται στο πίνακα, φαίνεται να είναι κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από γυαλί. Με άλλα λόγια έχει αυξημένο βάρος ενώ είναι μισογεμισμένο με νερό. Πως δύναται λοιπόν, ένα τόσο βαρύ αντικείμενο να κρέμεται από ένα λεπτό σχοινί; Και πως οι γυάλινες επιφάνεις έχουν κολλήσει με αδιάβροχο τρόπο, σε μια ιστορική εποχή που δεν είχε ανακαλυφθεί η κόλλα;
Παράλληλα, οι αντανακλάσεις του φωτός έχουν σχεδιαστεί με εκπληκτική ακρίβεια, ενώ παραμένει άγνωστο το όνομα του ζωγράφου που δημιούργησε τη προσωπογραφία του Pacioli. Τι σημαίνει λοιπόν αυτό το λάθος του Ντα Βίντσι; Ο Ολλανδός μαθηματικός υποστηρίζει πως ‘το λάθος απλά σκιαγραφεί με ακόμη εντονότερα χρώματα την ιδιοφυία του’.
This Post Has 0 Comments